تسریع در روابط نفتی و گازی تهران و دهلی نو

وی دراین دیدار که در کاخ نخست وزیری هند انجام شد، اظهار کرد: ظرفیتهای مناسب برای پیوستن هند به موافقتنامه ترانزیت سه جانبه و بهره گیری از منافع کریدور شمال - جنوب ، مشارکت در طرحهای ریلی و جاده ای و حضور فعالتر بانکهای هندی در بازارهای پولی دو کشور وجود دارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با تشریح نتایج به دست آمده از برجام با ٦ قدرت جهانی، یادآور شد: برجام خواستهای ٢ طرف مذاکره را به طور متوازن تامین کرد و آثار سازنده ای بر تحولات منطقه درچهارچوب ترویج رویکرد گفتگو و همکاری و انتخاب گزینه دیپلماسی به جای جنگ و بی ثباتی به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به آثار مخرب خشونت و افراط گرایی در کشورهای سوریه ،عراق، یمن  و افغانستان که مظاهر حیات  اجتماعی را هدف زشت ترین اعمال تروریستی قرارداده اند، گفت: این وقایع مسئولیت کشورهای مستقل و غیر متعهد را در یافتن راه حلهای شایسته دوچندان می کند.

وزیر امور خارجه ایران که روز سه شنبه (٢٠ مردادماه) دومین دور سفر منطقه ای خود را پس از توافق هسته ای، از کشور لبنان آغاز کرده است، پس از سفر به سوریه و پاکستان و ملاقات با مقامهای این کشورها، شامگاه پنجشنبه (٢٢ مردادماه) وارد دهلی نو شد.

دیدار با حامد انصاری معاون رییس جمهوری، سوشما سواراج وزیر امور خارجه، نیتین گادکاری وزیر کشتیرانی، حمل و نقل و بزرگراهها، اجیت دووال مشاور امنیت ملی و گفتگو باخبرنگاران از دیگر برنامه های ظریف در سفر به دهلی نو اعلام شده است.

تحولات منطقه ای، توافق هسته ای و وضع اتباع دو کشور از جمله محورهای گفتگوی وزیر امور خارجه ایران با مقامهای هندی عنوان شده است.

سفر ظریف به هند، دومین سفر رئیس دستگاه دیپلماسی ایران به این کشور در دوره ریاست جمهوری دکتر حسن روحانی است.

به گزارش ایرنا، نخستین سفر ظریف به هند نهم و دهم اسفند ماه سال ١٣٩٢ انجام شد، وی در آن سفر با  سلمان خورشید، وزیر امور خارجه وقت هند و مان موهان سینگ، نخست وزیر وقت هند، حامد انصار،  معاون رئیس جمهوری و رئیس مجلس علیای هند دیدار و گفتگو کرد.

   1394/5/24 12:50

خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
5.5/10 (تعداد آرا 380 نفر )