اشتباهات رایج در خرید دوربین فشرده (کامپکت)
شاید به نظر برسد که خریدن دوربین عکاسی کار بسیار آسانی است. کافی است از قیافه آن خوشتان بیاید و عدد مگاپیکسل آن بالا باشد اما بهتر است این کار را با دقت بیشتری انجام دهید، مخصوصا این روزها که افزایش قیمت دلار بر محصولات دیجیتال تاثیر مستقیم گذاشته است.
اشتباهات رایج در خرید دوربین فشرده (کامپکت)         
   

دوربین های عکاسی فشرده (کامپکت) همان دوربین هایی هستند که لنز جداگانه ندارند، بسیار کوچک و سبک هستند و کار کردن با آنها بسیار آسان است. اغلب کسانی که مهارت چندانی در عکاسی ندارند و این کار را برای ثبت تصاویر یادگاری انجام می دهند از خریدن دوربین فشرده استقبال می کنند.

شاید به نظر برسد که خریدن دوربین عکاسی کار بسیار آسانی است. کافی است از قیافه آن خوشتان بیاید و عدد مگاپیکسل آن بالا باشد اما بهتر است این کار را با دقت بیشتری انجام دهید، مخصوصا این روزها که افزایش قیمت دلار بر محصولات دیجیتال تاثیر مستقیم گذاشته است.

در این مقاله چند اشتباه متداول را در خرید دوربین های عکاسی فشرده متذکر می شویم تا شاید بتواند به شما در انتخاب و خرید دوربین دلخواه تان کمک کند.

● اشتباه اول: تاکید بر اعداد

اعداد درشتی که روی بدنه دوربین ها حک می شود معمولا ویژگی خاص یا برتر آن دوربین را نشان می دهد. این اعداد اغلب یا مربوط به دقت تصویر هستند یا بزرگنمایی های اپتیکی و دیجیتال.

بگذارید اول از همه به سراغ عدد مربوط به دقت تصویر برویم. این عدد که بر حسب مگا پیکسل بیان می شود نشان دهنده تعداد پیکسل یا دانه های تصویری معناداری است که در هر فریم از عکس ثبت می شود. هر چه عدد مگاپیکسل بالاتر باشد، دقت تصویر بیشتر است اما آیا این به معنای بهتر بودن تصاویر هم هست؟ الزاما خیر.

عوامل متعددی در دقت تصویر موثرند از جمله ابعاد تراشه ای که نور را دریافت می کند. اگر دو عکسی را که با دقت های ۱۰ و ۱۴ مگاپیکسل گرفته شده اند در اندازه ای عادی جلوی افراد مختلف بگذارند بعید است بیشتر از یک درصد از آنها متوجه اختلافی در کیفیت آنها بشوند.

افزایش مگاپیکسل امکان چاپ کردن عکس در ابعاد بزرگتر را می دهد اما این اشکال را هم دارد که فایل هایی بسیار سنگین تولید می کند. اعداد بعدی مربوط به دو نوع بزرگنمایی است که اشتباه دوم در خرید دوربین های فشرده محسوب می شود.

● اشتباه دوم: مفهوم بزرگنمایی دیجیتال

در دوربین های دیجیتال دو نوع بزرگنمایی یا زوم داریم: یکی زوم اپتیکی است که با جابجا شدن لنز دوربین وبه شکل فیزیکی انجام می شود. نوع دیگر بزرگنمایی، زوم دیجیتال است که به شکل الکترونیکی انجام می شود. این نوع زوم در واقع بزرگنمایی کاغذ است و تصویر را واقعا بزرگتر یا نزدیکتر نشان نمی دهد.

زوم دیجیتال در واقع با بزرگ کردن بخشی از تصویر در فتوشاپ و بریدن آن بخش، تفاوتی ندارد. به همین علت است که این نوع از زوم در بالاترین دقت دوربین انجام نمی شود. مثلا اگر دوربین شما ۱۴ مگاپیکسل باشد، برای استفاده از زوم دیجیتال باید آن را روی ۸ مگاپیکسل تنظیم کنید و بعد تصویر را روی سوژه دلخواه زوم کنید.

در این شرایط، آن بخش از تصویر با دقت ۱۴ مگاپیکسل ثبت می شود. پس اگر می خواهید دوربینی بخرید که توان بزرگنمایی خوبی داشته باشد، فقط به عدد زوم اپتیکی آن توجه کنید و کاری به زوم دیجیتال آن نداشته باشید.

● اشتباه سوم: فیلمبرداری

اغلب دوربین های عکاسی فشرده، توانایی فیلمبرداری هم دارند. اگرچه توان فیلمبرداری در این دوربین ها روزبه روز بیشتر می شود و دقت آنها بالاتر می رود اما یادتان باشد که از این دوربین ها نمی توانید انتظار کاری را داشته باشید که دوربین های مخصوص فیلمبرداری انجام می دهند.

این موضوع چند علت دارد که یکی از آنها کوچک بودن قطر عدسی در دوربین های فشرده است. بسیاری از دوربین های فشرده امکان زوم در هنگام فیلمبرداری دارند اما همه آنها این امکان را ندارند بناراین اگر فیلمبرداری برایتان اهمیت دارد حتما به داشتن توانایی زوم دوربین دقت کنید.

دقت فیلمبرداری هم در دوربین های مختلف متفاوت است. دوربین هایی که با کیفیت DV یا VGA فیلمبرداری می کنند را نمی توان چندان جدی گرفت زیرا کیفیت کافی ندارند و احتمالا شما را راضی نمی کنند.

دو نوع کیفیت دیگری که برای فیلمبرداری مناسب هستند نیز اکنون در بسیاری از دوربین های عکاسی فشرده وجود دارند. این دو با نام HD و Full HD نامیده می شوند و هر دو برای فیلمبرداری ونمایش دادن آن در تلویزیون مناسب هستند، مخصوصا اگر دوربین مجهز به خروجی HDMI باشد.

همچنین سرعت فیلمبرداری هم اهمیت دارد. برای طبیعی بودن فیلم، این سرعت باید دست کم ۲۴ فریم در ثانیه باشد اما بسیاری از دوربین های امروزی، توانایی فیلمبرداری با سرعت ۳۰ فریم در ثانیه را دارند. اشتباه نکنید!

گاهی اوقات این سرعت فقط در کیفیت های پایین دوربین عملی است اما برای تبلیغ بیشتر، گاهی اوقات این موضوع را از خریداران پنهان نگه می دارند و فقط می نویسند با سرعت ۳۰ فریم در ثانیه.

● اشتباه چهارم: دوربین نازک نارنجی

بیشتر دوربین ها در شرایط عادی به خوبی از عهده کارشان برمی آیند اما با وقتی شرایط خاصی مانند باد و باران، خاک، ضربه و ... روبرو می شوند دیگر تن به کار نمی دهندو چاره ای جز تعمیر یا تعویض برای تان باقی نمی گذارند.

اگر اهل سفر کردن، کوهنوردی یا پیک نیک باشیداحتمالا چنین شرایطی برای تان بسیار پیش می آید. اگر چنین است بدانید که با خریدن دوربین عادی اشتباه بزرگی مرتکب می شوید.

بهتر است کمی بیشتر پولخرجی کنید و دوربینی بخرید که اینقدر نازک نارنجی نباشد و بتواند شرایط سخت را تحمل کند. دوربین هایی وجود دارند که علاوه بر ضد آب بودن، در برابر ضربه و نفوذ خاک و غبار هم مقاومت دارند و به این سادگی ها از پا نمی افتند.

● اشتباه پنجم: لبخند بزن!

یکی از ویژگی هایی که تولیدکنندگان دوربین های فشرده درباره اش بسیار مانورمی دهند و تبلیغ می کنند، خاصیت تشخیص دادن چهره و لبخند است. این موضوع با تیترهای درشت در تبلیغات نوشته می شودو خریدار گمان می کند با پدیده ای خارق العاده روبرو است. اول اینکه این روزها اغلب دوربین های فشرده توانایی تشخیص چهره را دارند و این ویژگی چندان برتری محسوب نمی شود.

دوم اینکه این قابلیت آنقدرها هم که تبلیغ می کنند کارآمد و مفید نیست. کمتر کسی را دیده ایم که یک ماه پس از خریدن دوربینی فشرده، اهمیتی به خاصیت تشخیص چهره و تشخیص لبخند در آن بدهد. اشتباه بسیاری از خریداران این است که بزرگنمایی این تبلیغات را مهم تلقی می کنند و در انتخاب دوربین خود به جاغی مشخصات فنی مهمتر به سراغ توانایی تشخیص چهره و لبخند می روند.

مثلا اگر ببینید آیا دوربینی که می خواهید بخرید خروجی HDMI دارد یا نه، یا اینکه کیفیت فیلمبرداری آن چقدر است خرید بهتری خواهید کرد تا اینکه بدانید دوربین آینده تان توانایی تشخیص دادن چهره و لبخند را دارد. یکی از قابلیت هایی که بسیار مهمتر از تشخیص چهره است، داشتن لرزش گیر است که به شما در گرفتن عکس در شرایطی که دستتان می لرزد، مخصوصا در زوم های بالا، کمک می کند.

● اشتباه ششم: خریدن دوربین!

عنوان این بخش ممکن است به نظرتان عجیب بیاید اما شاید واقعا نیاز به دوربین نداشته باشید. اگر دوربین را برای گرفتن عکس های یادگاری معمولی می خواهید شاید دستگاه دیگری، مانند گوشی تلفن همراهی که دارید بتواند این کار را در حد انتظار شما انجام دهد. یا شاید تصمیم داشته باشید یک دوربین فشرده و یک گوشی تلفن همراه بخرید که در این صورت می توانید گوشی مناسبی انتخاب کنید که با دقت بالا (مثلا ۸ مگاه پیکسل) عکاسی کند و با کیفیتی در حد HD یا حتی Full HD فیلم بگیرد.

البته تکرار می کنیم که این گوشی ها توانایی کمتری نسبت به دوربین عکاسی دارند اما شاید کارتان را در حد کفایت راه بیندازند و شما را از خریدن دوربین معاف کنند.

● چکیده

این روزها که افزایش قیمت دلار بر محصولات دیجیتال تاثیر مستقیم گذاشته است هر اشتباهی در خرید این محصولات می تواند پشیمانی بسیاری به بار بیاورد. در این مقاله چند اشتباه متداول را در خرید دوربین های عکاسی فشرده متذکر می شویم.
        
    
    
            مجله اینترنتی برترین ها ( www.bartarinha.ir )
1391/7/28

خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
5.5/10 (تعداد آرا 475 نفر )