از جوانگرایی در مدیریت تا لزوم تحول در شبکه ها
ریاست شبکه سوم سیما در حالی تغییر یافته که به نظر می رسد این شبکه ، بیشتر محتاج تحول در بدنه است.
از جوانگرایی در مدیریت تا لزوم تحول در شبکه ها         
  

ریاست شبکه سوم سیما در حالی تغییر یافته که به نظر می رسد این شبکه ، بیشتر محتاج تحول در بدنه است.

تغییر مدیران یک امر طبیعی و گاه لازم در ارگان ها و سازمان هاست. به ویژه در کشورهایی مانند ما که یکی از شعارهای اصولی و اساسی شان جوان گرایی است. برهمین اساس تغییر یافتن مدیر شبکه سه سیما آن هم در شرایطی که سال ها در این سمت مشغول به کار بوده و جایگزین شدن یک مدیر جوان یک اتفاق خوش آیند محسوب می شود. نکته مهم این است که شبکه سه به برخورداری از رویکرد جوانانه مشهور است و این لقب، ایجاب می کند که مدیریتی جوان نیز برسر کارآن باشد.

جوانگرایی یکی از مولفه ها وشاخصه هایی است که براساس آن می توان میزان پویایی یک مجموعه را تعیین کرد و تخمین زد. جوانگرایی به عنوان فاکتور اصلی تداوم تحرک و استمرار آن در هر مجموعه ای به حساب می آید و هر چه دامنه فعالیت یک نهاد یا ارگان دولتی یا خصوصی بزرگ تر باشد اهمیت این تحرک و پویایی بیشتر است و البته اهمیت جوانگرایی در عرصه های مدیریتی و فکری هم به تبع آن افزایش می یابد.

صدا و سیما هم به عنوان یک نهاد رسانه ای و فرهنگی و سیاسی و اجتماعی بسیار بزرگ و تاثیرگذار ، مطمئنا جزئی از این مصداق های لزوم جوانگرایی محسوب می گردد و توجه به مدیران جوان تر می تواند به عنصر «تحرک» و «پویایی» این مجموعه عظیم و حساس بینجامد.

نهاد رسانه ملی با داشتن قریب به ۱۸کانال تلویزیونی و هر کدام از کانال ها با داشتن گروه های مختلف فرهنگی و سیاسی و اجتماعی خبری و ... دارای ده ها مدیر با سلایق مختلف و ویژگی های مختلف است که هر کدام از شایستگی هایی برخوردار هستند و به نوعی با وجود این تجربیات گران بها که طی سال های دراز فعالیت و کار دلسوزانه بدست آورده اند از سرمایه های ملی و سرمایه های صدا و سیما محسوب می شوند.

ولی مشخصا با گذشت زمان هر مدیری ممکن است دچار یکنواختی یا عدم نوآوری و حتی فقدان انگیزه مواجه گردد. این مسئله موجب می شود که علی رغم تجربه های بسیار زیاد و دغدغه های فراوان، تحرک و پویایی لازم وجود نداشته باشد و لذا درعرصه رقابت تنگاتنگ رسانه های دنیا با کشورمان و همچنین نیازهای لحظه به لحظه مردم و مخاطبین به تنوع و دینامیک محتوایی و موضوعی و کیفی، این قبیل شبکه ها و کانال های تلویزیونی که با مدیریت های طولانی مدت مواجه هستند نتوانند نیازهای مخاطبین بی شمار خود را برآورده کنند.

حتی این موضوع را می توان از دل مطالبات و انتظارات و توقعات مردم هم بیرون کشاند و در یک نظر سنجی ساده هم می توان فهمید که مردم هم مخالف مدیریت های طولانی در عرصه های مختلف رسانه ملی هستند. چرا که مردم با وجود تخصیص روزانه چندین ساعت از اوقات فراغت خود در پای تلویزیون به خوبی یکنواختی یا بالعکس، پویایی یک شبکه را درک می نمایند و نسبت به آنها واکنش مثبت یا منفی از خود بروز می دهند که این واکنش های مثبت به صورت افزایش گرایش و رغبت به برنامه های یک شبکه و یا در صورت واکنش منفی، رویگردانی از برنامه های یک کانال تلویزیونی می تواند باشد.

البته استفاده از جوانان در مدیریت های سطوح مختلف رسانه ملی مستلزم تربیت نیروهای شاخص و توانمند هم هست و در عین حال که شعار جوانگرایی داده می شود می بایستی در حوزه های مختلف مورد نیاز افراد مستعد جذب و پرورش یابند و آماده پذیرش مسئولیت های مهم باشند.

نکته دیگری که نباید از قلم بیفتد این است که اصل حضور یک نیروی جوان در یک میدان حساس مدیریتی خود به خود موجب تزریق نشاط و تحرک و انگیزه در آن محیط است و به طور موثری در افزایش نوآوری و بهره وری و نیز افزایش راندمان کار و کیفیت کاری آن مجموعه دخیل خواهد بود.

رسانه ملی با وجود میلیون ها مخاطب در داخل و خارج از کشور و با وجود اهمیت و جایگاه فوق العاده حساس فرهنگی، اجتماعی، سیاسی خود، بیش از همیشه به جوانگرایی و حضور متعدد و متکثر جوانان در میادین مدیریتی خود نیازمند است و بیشتر از گذشته تشنه خلاقیت ها و نوآوری های جوانان با انگیزه و سرشار از استعداد این مرز وبوم است. چرا که این جوان است که زبان نسل امروزی را بهتر متوجه می شود و از نیازها و اولویت های جوانان امروز بیش از هر کسی آگاه است و البته بیشتر از بقیه انگیزه و امید و دغدغه فعالیت مفید و موثر در راه آرمان های انقلاب اسلامی را دارد.

هرچند تغییر در ریاست یک مرکز یا نهاد از جمله شبکه سه سیما به تنهایی برای ارتقای آن مجموعه کافی نیست و تحول زمانی رخ می دهد که برخی خط مشی ها و سیاستگذاری ها نیز سمت و سوی مطلوب تری بیابند. متأسفانه طی سال های اخیر در کنار بسیاری از برنامه های مفید و مثبت شبکه سه، برخی برنامه ها درشأن این شبکه و ارزش های جوان ایرانی نبوده است. نمونه بارز چنین برنامه هایی، سریالی با نام «مسیر انحرافی» بود که امسال روی آنتن رفت. این سریال علاوه بر ضعف مفرط ساختار، دارای محتوایی نازل و مشکل دار هم بود. بنابراین مدیر جدید شبکه سه برای اعتلای مرکز تحت اداره خود باید تغییر در برخی زیر مجموعه ها و گروه های برنامه سازی این شبکه را در اولویت قرار دهد.

البته نمی توان و نباید زحمات مدیر سابق شبکه سه طی سالیانی که در رأس امور بودرا نادیده گرفت. اما متأسفانه حرکت بروز یافته از سوی برخی از برنامه سازان سیما و صدور بیانیه در حمایت از این مدیر محترم بیشتر از اینکه حاوی تقدیر از زحمات او باشد بار منفی داشت. به ویژه اینکه تعدادی از هنرمندانی که نامشان به عنوان امضا کننده های این بیانیه آمده بود، از چنین موضوعی اظهار بی اطلاعی کردند. علاوه بر این، سایر افرادی هم که نامشان در بیانیه نوشته شده بود همه از ذی نفعان و کسانی بودند که طی سال های اخیر از شبکه سه بودجه گرفته اند. به همین دلیل هم این بیانیه بیش از پیش از آنکه معنای تقدیر از مدیر پیشکسوت و سابق شبکه سه را بدهد، رنگ مادی و منفعت طلبانه دارد.

امید است رسانه ملی لباس جوانی به تن خود بپوشاند و به زودی شاهد تزریق نیروهای جوان کارآمد و توانمند زیادی در حوزه های مختلف این رسانه عظیم و بزرگ باشیم.
        
    
    
            مریم کبیریان     
            روزنامه کیهان ( www.kayhannews.ir )
1391/7/26

خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
5.5/10 (تعداد آرا 475 نفر )