انتقاد اصحاب رسانه از جشنواره مطبوعات
بطور یقین اگر ما رسانه و مطبوعات را فضای مردمسالاری و دموکراسی یک رکن تلقی کنیم و آن را از شاخص های جامعه توسعه یافته بدانیم هر لطمه یی که به فضای رسانه یی کشور خورده شود سبب عقب ماندگی می شود و سال ها زمان لازم است تا تبعات آن جبران شود.
انتقاد اصحاب رسانه از جشنواره مطبوعات         
    
   
بطور یقین اگر ما رسانه و مطبوعات را فضای مردمسالاری و دموکراسی یک رکن تلقی کنیم و آن را از شاخص های جامعه توسعه یافته بدانیم هر لطمه یی که به فضای رسانه یی کشور خورده شود سبب عقب ماندگی می شود و سال ها زمان لازم است تا تبعات آن جبران شود. اینکه ما داریم زمان را برای جبران از دست می دهیم واقعیت است.

روز گذشته مهدی فضائلی، عضو هیات منصفه مطبوعات از کاهش شرکت روزنامه نگاران با سابقه در جشنواره مطبوعات در سال های گذشته خبر داده و گفته بود: «حضور بیشتر روزنامه نگاران با سابقه در جشنواره مطبوعات نیاز به برنامه ریزی دارد.»

بیژن مقدم، مدیرمسوول روزنامه جام جم و یکی از اعضای هیات داوران هفدهمین جشنواره مطبوعات حضور پررنگ تر روزنامه نگاران قدیمی را نیازمند نوآوری در جشنواره می داند. او معتقد است که سال هاست دستی به سر و گوش شیوه برگزاری جشنواره مطبوعات کشیده نشده است. با او به گفت وگو نشسته ایم.

عده یی معتقدند که استقبال از جشنواره مطبوعات هرساله کاهش می یابد، نظر شما چیست؟

به نظر من اتفاق جدیدی رخ نداده است و همیشه شرایطی مشابه از نظر تعداد شرکت کنندگان و میزان مشارکت وجود داشته است. افزایش میزان شرکت کنندگان امسال نسبت به گذشته مشهود است. اما اینجا پرسشی مطرح می شود که آیا آثار ارسالی به جشنواره مساوی با بضاعت مطبوعات است یا خیر؟ پاسخ من خیر است. آثار زیادی طی سال گذشته در مطبوعات کشور منتشر شده است که به هر دلیلی به جشنواره نرسیده اند. عده یی آثار خود را ارسال نکرده اند و علت را گرفتاری ذکر می کنند. افرادی هم می گویند که زمان ارسال آثار را از دست داده اند و عده یی هم می گویند که این جشنواره برای ما موضوعیتی ندارد و جشنواره را قبول ندارند.

چه راهکاری وجود دارد تا جشنواره مطبوعات جایگاه اصلی خود را در بین اهل مطبوعات بیابد؟

امسال در کمیته داوری به این نکته رسیدیم که در مجموع این حجم آثار بسیاری که مطالعه شد، خیلی از کارهای مطلوبی که در یک سال گذشته در مطبوعات خوانده بودیم در بین آثار رسیده نبود.

پیشنهادی مطرح شد که دبیرخانه دایمی جشنواره بهتر است در طول سال مجموعه آثار منتشر شده را بررسی کند و آثار مطلوب را بدون آنکه صاحب اثر موظف به ارسال آن باشد، در جشنواره شرکت دهد.

منظور من راهکاری بود تا اهالی مطبوعات خود رغبت بیشتری برای شرکت در جشنواره داشته باشند.

اگر مدیران مطبوعات با فراخوان این جشنواره جدی تر برخورد کرده و آن را بررسی کنند و مسوولیت جمع آوری، پیگیری و ارسال آثار را نیز برعهده افرادی بگذارند بطور حتم استقبال بیشتری از جشنواره خواهد شد. طبیعتا هر اقدامی که در آن نوآوری و تغییر نباشد و ساز و کاری برای تغییر شکل و شمایل آن تعریف نشود تکراری خواهد شد. جشنواره مطبوعات هم از آن جشنواره هایی است که با اقداماتی می توان آن را از حالت تکرار خارج کرد. برگزاری همایش های جانبی پیش از برگزاری جشنواره و جلساتی که از همه دست اندرکاران مطبوعات در آن دعوت شود می تواند موثر باشد. همه باید جمع شوند و هر کسی هر نقدی دارد ابراز کند تا هم نوآوری داشته باشیم و هم درکنار هم جشنواره را برگزار کنیم.

امروز نخستین روز از نمایشگاه بین المللی مطبوعات است و هفدهمین دوره این نمایشگاه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می شود.

پیش از این محمدعلی رامین معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در نشست خبری مربوط به این نمایشگاه گفته بود: «بدون شک نمایشگاه امسال پربارترین نمایشگاه مطبوعات بود.» با این همه برخی از کارشناسان رسانه یی از کاهش حضور روزنامه نگاران باسابقه در نمایشگاه و جشنواره امسال خبر می دهند.

مهدی رحمانیان، مدیر مسوول روزنامه شرق اما معتقد است با برگزاری نشست هایی در حاشیه این جشنواره می توان همه روزنامه ها از همه گرایش ها را یکجا جمع کرد. او می گوید: «جاذبه ها اگر بیشتر شود آنهایی که قهر کرده اند، آشتی می کنند.»

به نظر شما چرا عده یی معتقدند که مشارکت در جشنواره مطبوعات از سوی قدیمی تر ها کاهش یافته است؟

معتقدم که برگزاری جشنواره مطبوعات امر مطلوبی است اما باید جاذبه های برگزاری نمایشگاه را بیشتر کرد تا آنهایی که به نوعی قهر کرده اند با جشنواره آشتی کرده و رغبت حضور پیدا کنند.

شما چه راهکاری را پیشنهاد می کنید؟

نشست ها و میزگردهای جشنواره اتفاق خوبی بود که در حاشیه جشنواره برگزار می شد اما گویا در دوران جدید دوستان در معاونت مطبوعاتی صلاح را بر کاهش آن دیده اند، اما به اعتقاد من برگزاری این نشست ها ضرورت دارد. زیرا می تواند به جذب مخاطب کمک کند و افراد بیشتری آثار خود را ارسال کنند. بنابراین انتظار می رود در این زمینه نیز اقداماتی صورت گیرد تا در حاشیه جشنواره افراد بیشتری فعال شوند.

آمارها نشان می دهد که تعداد شرکت کنندگان امسال بیشتر از سال های گذشته بوده است. این موضوع را چگونه ارزیابی می کنید؟

اگرچه بحث کمیت در این زمینه قابل توجه است اما کیفیت اولی تر است. افزایش کمیت نکته مثبتی است که استقبال را از جشنواره نشان می دهد اما خوب است که این افزایش کمیت با افزایش کیفیت همراه باشد.

برای ارتقای کیفیت چه باید کرد؟

اگر در جشنواره رسانه های مختلف کشور از گرایش های گوناگون جمع شوند در حقیقت محفلی مهیا می شود برای تبادل تجارب و افکار و همچنین رشد. زیرا هر جا رقبا با هم جمع شوند در رقابت از یکدیگر می آموزند و تجارب خود را به یکدیگر انتقال می دهند.

مدیر مسوول سایت تابناک، برگزاری نمایشگاه و جشنواره مطبوعات امسال را به رویه کنونی مطلوب ارزیابی نمی کند. او نسبت به برگزاری نمایشگاه و جشنواره که امسال هفدهمین دوره برگزاری آن است، انتقاد دارد. امیرعلی امیری می گوید: «بر مطبوعات، فضای سیاسی سایه انداخته است و این مطلوب اصحاب رسانه نیست.»

برخی کارشناسان معتقدند مطبوعاتی های باسابقه حضور کمرنگی در جشنواره امسال دارند. جشنواره و نمایشگاه مطبوعات امسال را چگونه ارزیابی می کنید؟

طبیعتا حضور در نمایشگاه و عرصه های معرفی یک جریده یک سایت و در مجموع یک رسانه چه الکترونیکی باشد و چه مکتوب باید فضایی داشته باشد که مقصود یک رسانه را تامین کند. به زعم برخی از اصحاب رسانه، رسانه باید بتواند ویژگی های خود را به بازدیدکنندگان عرضه کند. آن چه که انگیزه ها را کم می کند برنامه ریزی های نامناسب یا ساماندهی ضعیف در نمایشگاه است.

از سوی دیگر علت کاهش استقبال، عدم وجود دیدگاه مناسب است. هم اکنون فضایی در معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد حاکم است که نمی توان از آن به فضای مطلوب تعبیر کرد. به نحوه برخورد شخص معاون مطبوعاتی انتقاداتی وارد است زیرا برگرفته از نگاه سیاسی غلیظی است که این روزها فضا را بر رسانه ها تنگ کرده است.

یعنی شما علت را تنها در تفاوت دیدگاه هامی دانید؟

یکی از علت ها همین است که عده یی در نمایشگاه و جشنواره شرکت نکرده اند. عده یی از سال های گذشته به ساماندهی و فضاهای اختصاص یافته در نمایشگاه ایراد وارد می کردند.

آنچه به عقیده شما هم اکنون بر مطبوعات حاکم است چه تبعاتی می تواند داشته باشد؟

بطور یقین اگر ما رسانه و مطبوعات را فضای مردمسالاری و دموکراسی یک رکن تلقی کنیم و آن را از شاخص های جامعه توسعه یافته بدانیم هر لطمه یی که به فضای رسانه یی کشور خورده شود سبب عقب ماندگی می شود و سال ها زمان لازم است تا تبعات آن جبران شود. اینکه ما داریم زمان را برای جبران از دست می دهیم واقعیت است.

من وقتی شنیدم که معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد که متولی اجرا و توسعه فرهنگ در جامعه هست با اون لفظ رکیک صحبت کرد واقعن متأسف شدم ولی خودم هم زمانی از معاون فرهنگی اداره ارشاد یکی از مراکز استان ها صحبت های اینچینین رو با خودم شنید بودم.

شما نظرتون چیه؟
        
    
    
            نواب شکاری     
            مقالات ارسالی به آفتاب
1389/8/10

خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
5.4/10 (تعداد آرا 457 نفر )