نمایشگاه بازی های رایانه ای ۲۰۱۰
صنعت بازی های ویدیویی و رایانه ای هر روز بیش از پیش رونق پیدا می کند.
نمایشگاه بازی های رایانه ای ۲۰۱۰         
   

صنعت بازی های ویدیویی و رایانه ای هر روز بیش از پیش رونق پیدا می کند. بر اساس تحقیق جدید انجمن نرم افزار های سرگرمی (ESA)، استفاده از بازی های رایانه ای و ویدیویی در آمریکا در حال افزایش است. در حال حاضر ۶۸ درصد از خانوارهای آمریکایی بازی های رایانه ای یا ویدیویی بازی می کنند و تعداد خانواده های کاربر بازی های رایانه ای از سال ۲۰۰۸ تا کنون ۳ درصد افزایش یافته است. این نتایج نشان می هد که استفاده از نرم افزار های سرگرمی بین تمام اقشار آمریکا گسترش یافته است.

در نتایج این بررسی آمده که در ۴۲ درصد خانوارها یک کنسول بازی ویدیویی یافت می شود. میانگین سنی کاربران بازی ها ۳۵ سال است و بزرگسالان نیز استقبال زیادی از بازی های ویدیویی و کامپیوتری داشته اند. به نظر می رسد مادر و پدر های آمریکایی نیز از بازی های ویدویی راضی هستند. ۶۳ درصد والدین کودکان زیر ۱۸ سال که کنسول بازی در منزل دارند این بازی ها را جنبه مثبتی در زنگی فرزندانشان دانسته اند. این والدین در ۹۲ درصد مواقع، هنگامی که بازی ها خریداری یا اجاره می شوند حضور دارند و در ۹۱ درصد مواقع به هنگام بازی فرزندانشان حضور دارند و مراقب هستند. به نظر می رسد بازی های ویدیویی و رایانه ای به خوبی توانسته اند برای خود جایی در بین مردم آمریکا باز کنند و به جزئی از زندگی آنها تبدیل شوند. نمایشگاه E۳ یا Electronic Entertainment Expo نمایشگاه تجاری سالانه برای صنعت بازی های رایانه ای و ویدیویی است که توسط انجمن نرم افزار های سرگرمی (ESA) برگزار می شود. در این نمایشگاه سالانه بسیاری از توسعه دهندگان بازی های ویدیویی برای نمایش بازی های آینده و سخت افزار های بازی ها شرکت می کنند. این نمایشگاه همچنین محلی برای نشان دادن آخرین یافته های صنایع مرتبط با بازی های تصویری و لوازم جانبی است که می تواند کار کاربران بازی های رایانه ای را در تمام دنیا آسان تر کند.

E۳ برترین نمایشگاه در صنعت بازی های ویدیویی است و بسیاری از منتقدان بازی از جمله Gamespot، G۴، IGN، و مجله Game Informer دائماً در مورد این رویداد سالانه می نویسند و گاهی حتی مجموعه ای از جوایز E۳ را ارائه می کنند.

این نمایشگاه که برای نخستین بار سال ۱۹۹۵ برگزار شد، اولین نمایشگاه با بیش از ۲/۱ میلیون فوت فضای نمایش و بیش از ۸۰ هزار شرکت کننده یکی از بزرگترین نمایشگاه های تجاری در اولین دوره خود بود. از ابتدا تا کنون E۳ در نقاط مختلف ایالات متحده برگزار شده و جمعیت بی شماری از علاقه مندان، بازی سازان، منتقدین، بازی کننده ها و دیگر اقشار را به سوی خود جذب می کند. سال ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ ورود به E۳ فقط از طریق دعوت نامه ممکن بود که باعث شد تعداد شرکت کنندگان پس از سال ۲۰۰۶ کاهش یابد.

کنفرانس جداگانه ای برای پاسخگویی به تقاضای عمومی برای یک رویداد سالانه بازی های ویدیویی برپا شد، اما نتوانست موفقیت E۳ را تکرار کند. سال ۲۰۰۹، حضور شرکت کنندگان در E۳ با افزایش ۸۲۰ در صدی نسبت به سال قبل به ۴۱ هزار نفر رسید. E۳ امسال هم از ۱۵ هم تا ۱۷ ژوئن برگزار شد. نمایشگاه E۳ امسال بازدیدکنندگان بسیاری را از سرتاسر جهان به لس آنجلس کشانده بود. بر اساس آمار منتشر شده توسط انجمن IDS که برگزارکننده این نمایشگاه است، E۳ امسال حدود ۴۵ هزار و ۶۰۰ نفر بازدیدکننده را از ۹۰ کشور به خود جذب کرد. این نمایشگاه ۲۵۰ کمپانی شرکت کننده داشت.

در این نمایشگاه، سالانه شرکت های بزرگی از جمله Sony، Microsoft، Nintendo و... شرکت کرده و در کنفرانس های چند ساعته، به معرفی محصولات جدید نرم افزاری و سخت افزاری خود می پردازند و آمار و ارقامی از موفقیت های شرکت خود را ارائه می دهند. همچنین استودیوها، قراردادهای تجاری به امضا می رسانند و با دیگر همکاران خود آشنا می شوند. معمولاً شرکت های بازی های ویدیویی برای نمایشگاه E۳ بیش از هر همایش دیگری هزینه می کنند. منتقدان عمده بازی های ویدیویی اغلب بهترین های نمایشگاه را معرفی کرده و جلسات اهدای جوایز برگزار می شود. ماه می هر سال میلادی یکی از پرتب و تاب ترین زمان ها برای علاقه مندان به بازی های رایانه ای محسوب می شود و طی آن، هزاران نفر از سراسر دنیا خود را به آمریکا می رسانند تا از نزدیک در جریان برگزاری نمایشگاه E۳ باشند. پیش از نمایشگاه E۳ و حضور شرکت ها در این گردهمایی، نمایشگاهی با نام Consumer Electronics Show در آمریکا برگزار می شد که آخرین دستاوردهای صنعت بازی های رایانه ای در آن به نمایش درمی آمد. اما پس از گذشت چند سال، مقامات آمریکایی انجمنی را با عنوان

Interactive Digital Software تاسیس کردند تا در این مرکز، ضمن طبقه بندی بازی ها میزان خشونت در آن ها مشخص شود که این انجمن هم اکنون با نام ESA به فعالیت خود ادامه می دهد. انجمن ESA در آمریکا یک نهاد مختص به امور کسب و کار و امور اجتماعی شرکت های تولیدکننده بازی های تعاملی برای کنسول های بازی های ویدیویی، دستگاه های دستی، رایانه های شخصی و اینترنت است. ESA به ناشران نرم افزار های تعاملی سرگرمی خدماتی از جمله برنامه ضدکپی برداری غیرقانونی جهانی، برگزاری سالانه نمایشگاه E۳، تحقیقات کسب و کار و مصرف کننده، و تلاش در حفظ مالکیت معنوی ارائه می کند. در سال ۱۹۹۵ انجمن IDS تصمیم به برگزاری نمایشگاه تجاری با نام Electronic Entertainment Expo گرفت که بعدها به اختصار به دلیل داشتن ۳حرف E در کلمات یاد شده، این نمایشگاه E۳ لقب گرفت.

این نمایشگاه از ابتدا تاکنون رخدادهای فراوانی را به خود دیده است. تاریخچه نمایشگاه از سال ۲۰۰۰ تا سال ۲۰۰۹ به صورت مختصر مورد بررسی قرار می گیرد:

▪ E۳ ۲۰۰۰ لس آنجلس: در اولین روز نمایشگاه E۳ سال ۲۰۰۰ شرکت سگا از امکان وصل شدن مودم به کنسول خود خبر داد و چند بازی جدید را عرضه کرد. سونی در این نمایشگاه کنسول Play Station ۲ را با قیمت ۲۹۹ دلار عرضه کرد.

▪ E۳ ۲۰۰۱ لس آنجلس: در این سال شرکت سگا رسما از دنیای بازی های رایانه ای کناره گیری کرد و نینتندو نیز اظهار داشت که سال آینده کنسول جدید Game Cub را روانه بازار خواهد کرد. در این سال مایکروسافت برای نخستین بار حضور خود را در دنیای بازی های رایانه ای اعلام و کنسول Xbox را روانه بازار کرد.

▪ E۳ ۲۰۰۲ لس آنجلس: مهم ترین جریان نمایشگاه E۳ ۲۰۰۲ عرضه بازی جدیدی با نام Doom ۳ بود. شرکت Activision در این سال پیش نمایشی از بازی Doom۳ را عرضه کرد که با استقبال عموم کاربران همراه شد. این شرکت اعلام کرد که ظرف ۶ ماه آینده این بازی را روانه بازار خواهد کرد.

▪ E۳ ۲۰۰۴ لس آنجلس: در این سال همه شرکت کنندگان تحت تاثیر بازی Doom۳ قرار گرفته بودند. موفقیت های این بازی تا جایی ادامه داشت که شرکت Half Life ۲ پیش نمایش بازی جدیدی را در معرض دید عموم قرار داد که بیش از Doom۳ طرفدار پیدا کرد. این بازی جوایز زیادی را از هیات داوران E۳ به دست آورد. در این سال بازی های معروف Prince of Persia: Sand of Time و مرد عنکبوتی۲ روانه بازار شدند.

▪ E۳ ۲۰۰۴ لس آنجلس: نمایشگاه این سال شاهد رقابت بین کنسول قابل حمل شرکت سونی موسوم به PSP و کنسول قابل حمل نینتندو با نام DS بود. در این سال شرکت Electronic Arts که بزرگترین تولیدکننده بازی های رایانه ای محسوب می شود، از "محمد علی کلی" مشت زن بزرگ جهان دعوت کرد برای این شرکت بازی The Sims ۲ را معرفی کند.

▪ E۳ ۲۰۰۵ لس آنجلس: در نمایشگاه E۳ سال ۲۰۰۵ نیز رقابت سختی میان کنسول های بازی صورت گرفت. سونی با Play Station ۳ و مایکروسافت با Xbox ۳۶۰ توجه کاربران را به خود جلب کرده بودند. در E۳ سال ۲۰۰۵ حدود ۶هزار محصول به نمایش درآمد که در نوع خود بی سابقه بود و شلوغ ترین سال برگزاری نمایشگاه های E۳ لقب گرفت.

▪ E۳ ۲۰۰۶ لس آنجلس: نمایشگاه سال ۲۰۰۶ نیز برای نخستین بار بازی های رایانه ای آنلاین را به صورت گسترده در اختیار مردم گذاشت و سه شرکت سونی، مایکروسافت و نینتندو نسل جدید بازی های رایانه ای آنلاین را با قابلیت رقابت کاربران در کشورها و موقعیت های جغرافیایی مختلف عرضه کردند.

▪ E۳ ۲۰۰۷ لس آنجلس: سال ۲۰۰۷ خبر کوچک شدن نمایشگاه E۳ منتشر شد. در این سال ورود به E۳ فقط از طریق دعوت نامه ممکن بود که باعث شد تعداد شرکت کنندگان بسیار کاهش یابد که شاید بتوان به جرات گفت، این مهم ترین خبر و برای برخی فعالان این حوزه، بدترین خبر سال ۲۰۰۷ بود. این جریان باعث شد از محبوبیت نمایشگاه بین المللی E۳ به میزان زیادی کاسته شود.

▪ E۳ ۲۰۰۸ لس آنجلس: سال ۲۰۰۸ نیز این نمایشگاه به صورت محدودتر از سال های گذشته برگزار شد و سه کنسول Wii نینتندو، Xbox ۳۶۰ مایکروسافت و PlayStation ۳ سونی به صورت کامل حاکمیت این نمایشگاه را در اختیار گرفتند. رقابت در این نمایشگاه بر سر این سه کنسول و قابلیت های جدید آن ها بود که شرکت های سازنده اعلام کردند.

▪ E۳ ۲۰۰۹ لس آنجلس: نمایشگاه ۲۰۰۹ بزرگترین نمایشگاه در پانزده سال گذشته آن بود. با توجه به این که E۳ طی سال های پیش از آن همواره از لحاظ وسعت و اهمیت در حال کوچک تر شدن بود، کارشناسان معتقدند که نمایشگاه سال ۲۰۰۹ با سال های قبل تفاوت بسیار داشت، زیرا شرکت در نمایشگاه نسبت به سال پیش از آن ۸۲۰ درصد افزایش یافته و به رقم ۴۱ هزار شرکت کننده رسید؛ در واقع این رقم در مقایسه با بازدیدکنندگان ۷۰هزار نفری نمایشگاه سال ۲۰۰۵، ۴۱ درصد کاهش داشت. در این نمایشگاه دستگاه های حس گر حرکتی جدیدی برای PlayStation ۳ ، Xbox۳۶۰، the PlayStation Move و Project Natal اعلام شدند. سونی در این نمایشگاه نسخه جدیدی از کنسول همراه خود را با نام PSP Go معرفی کرد. برای کنسول Wii سیستم کنترلی جدیدی با نام Wii MotionPlus عرضه شد که سیستم مسیریابی و جهت یابی در آن ارتقا یافته است.

▪ E۳ ۲۰۱۰ لس آنجلس: نمایشگاه امسال از ۱۵ هم تا ۱۷ هم ژوئن برگزار شد و بازدیدکنندگان بسیاری را از سرتاسر جهان به لس آنجلس کشاند. بر اساس آمار منتشر شده توسط انجمن IDS که برگزار کننده این نمایشگاه است، E۳ امسال با استقبال خوب طرفداران بازی های رایانه ای از ۹۰ کشور روبرو شد و حدود ۴۵ هزار نفر بازدیدکننده را به خود جذب کرد؛ در حالی که تعداد بازدیدکنندگان نمایشگاه سال گذشته برابر ۴۱ هزار نفر بوده است. این بازدیدکنندگان برای تماشای جدیدترین محصولات و خدمات ارائه شده توسط بیش از ۲۵۰ شرکت کننده مختلف به مرکز همایش های شهر لس آنجلس رفتند. مایکل د. گالاگر، رئیس و مدیرعامل شرکت ESA در مورد نمایشگاه گفت: "نمایشگاه E۳ یک صحنه جهانی برای صنعت تعاملی سرگرمی است ، و E۳ ۲۰۱۰ بازتابی از نوآوری، رشد و سرزندگی این صنعت است. ما از اخبار مثبت منتشر شده در رسانه ها در مورد نمایشگاه امسال بسیار هیجان زده و مشتاقانه منتظر نمایشگاه سال آینده هستیم."

در E۳ امسال به نظر می رسد که رقابت اصلی برای روش های مختلف کنترل بازی های رایانه ای و بازی های سه بعدی است. در واقع شرکت های تولیدکننده به تدریج به استفاده از کنترلرهای حرکتی برای بازی رو آورده اند تا به این ترتیب بازیکنان با حرکت تمام اجزای بدنشان بازی کنند تا بازی های رایانه ای به یک ورزش جدید تبدیل شوند. در این نمایشگاه شرکت Microsoft پروژه کنترل بازی جدید خودش را که پیش تر با نام مخفی Project Natal شناخته می شد، با نام جدید Kinect معرفی کرد. این دستگاه امکان انجام بازی های رایانه ای با فرمان صوتی و حرکات دست و بدن را به کاربر می دهد. این فناوری با سیستم عکاسی توسط دوربین های کوچک می تواند حرکات بدن بازیکن را به بازی منتقل کند.

این ابزار که به عنوان یکی از لوازم جانبی کنسول Xbox ۳۶۰ به فروش خواهد رسید، توجه بسیاری از کاربران و کارشناسان بازی های رایانه ای را به خود جلب کرده است. Kinect بر روی دستگاه Xbox۳۶۰ نصب شده و به کاربران این امکان را می دهد تا بدون نیاز به لمس یک سیستم کنترلی، از طریق تعامل طبیعی، با حرکات و دستورات کلامی بازی را کنترل کرده و با آن تعامل کنند. حس گر Kinect دارای یک دوربین RGB، حس گر ارتفاع و میکروفونmulti array است که قابلیت ثبت تصاویر، تشخیص چهره، و تشخیص حرکات و صدا را به دستگاه می دهد. Kinect قادر است در یک زمان حرکات ۶ نفر را دنبال کند، از جمله تجزیه و تحلیل حرکات دو بازیکن فعال با استخراج ویژگی های ۲۰ نقطه در بدن هر کدام. بسته به فاصله فرد از حس گر، Kinect می تواند مدل هایی را دنبال کند که تک تک انگشتان او را تشخیص دهند.

کاربران با استفاده از Kinect دنیای بازی های رایانه ای را به گونه ای متفاوت تجربه می کنند و می توانند در حالی که در منزل خود هستند، به طور کاملا واقعی در محیط بازی باشند و ماجرای پیش آمده در جریان بازی را با حرکات های بدنی خود دنبال کنند. این محصول که پیشرفته ترین دستگاه در نوع خود در دنیا محسوب می شود، از تاریخ ۴ نوامبر به صورت عمومی در بازارهای جهانی به فروش می رسد.

Microsoft اعلام کرده است که Kinect با انواع مدل های کنسول بازی Xbox ۳۶۰ سازگاری دارد و با قیمت ۱۵۰ دلار پیش فروش می شود. برای نصب این دستگاه کنترلی تنها به ۱۷۵ مگابایت حافظه خالی روی کنسول بازی نیاز است تا کاربر بتواند تجربه واقعی متفاوت در بازی های رایانه ای پیش رو داشته باشد. شرکت Microsoft همزمان با عرضه این محصول، یک بازی جدید را نیز با نام Joy Ride و با قیمت ۶۰ دلار برای آن معرفی کرد. مدل Kinect Elite Bundle این دستگاه کنترلی ۴۰۰ دلار فروخته می شود که البته ۳۰۰ دلار آن مربوط به کنسول بازی باریک و جدید Microsoft است که همراه با آن در اختیار کاربران قرار می گیرد.

مدل Kinect Arcade Bundleاین دستگاه کنترلی نیز ۳۰۰ دلار قیمت دارد که هنوز مشخصات این مدل پیشرفته تر اعلام نشده است. این در حالی است که Microsoft محصول جدید دیگری را هم در این نمایشگاه رونمایی کرده است. این محصول در واقع نسخه ای جدید از کنسول Xbox ۳۶۰ با نام Slim است. این کنسول طراحی بسیار باریکی دارد و به همین دلیل هم این نام را برای آن انتخاب کرده اند. Slim با قابلیت Wi Fi، خروجی صوتی تصویری TOSLINK S/PDIF، هارد دیسک ۲۵۰ گیگابایتی، ۵ پورت USB و یک پورت ویژه AUX قرار است با قیمت ۲۹۹ دلار به بازار عرضه شود. با معرفی این مدل از کنسول Xbox ، Microsoft اعلام کرد که اعتقاد دارد این محصول تنها در نیمه های چرخه عمر خود قرار دارد و آنها اعتقاد راسخ دارند که چرخه عمر این کنسول تا سال ۲۰۱۵ ادامه خواهد داشت.

شرکت Sony هم در نمایشگاه E۳ امسال یک دستگاه کنترلر جدید به علاقه مندان بازی های رایانه ای معرفی کرد. این دستگاه که Playstation Move نام دارد، یک حس گر حرکتی برای کنسول بازی های ویدیویی (Playstation۳) است که روی کنسول نصب می شود. این حس گر از دوربین وب کم PlayStation Eye برای ره گیری موقعیت دسته استفاده می کند و حس گرهای درونی دسته حرکت آن را تشخیص می دهند. به این ترتیب کاربر باید هنگام بازی با در دست داشتن دسته در مقابل دوربین وب کم قرار گیرد تا PlayStation Eye بتواند حرکات او را تشخیص دهد. کنترلر حرکتی Playstation Move یک گوی است که با استفاده از دیود های نوری ( LEDها) نورانی می شود.

این نور به عنوان یک نشانه عمل می کند تا دوربین وب کم بتواند مکان آن را تشخیص دهد. وب کم PlayStation می تواند رنگ محیط را تشخیص داده و در صورت لزوم رنگ گوی را تغییر دهد. با استفاده از این گوی نورانی دوربین وب کم همچنین می تواند فاصله کنترلر را تشخیص دهد در نتیجه PlayStation می تواند موقعیت کاربر را با دقت و حساسیت بالا در سه بعد تشخیص دهد. این دستگاه عملکردی بسیار شبیه به کنترلر کنسول wii شرکت Nintendo دارد. تنها تفاوت کنترلر Sony با wii این است که Move با سیستم وضوح تصویر بالا یا HD کار می کند. این دستگاه قرار است پاییز امسال به بازار بیاید. از طرف دیگر مسوولان Sony در یک کنفرانس خبری در اولین روز برگزاری این نمایشگاه از قابلیت جدید Playstation۳ برای نمایش بازی های رایانه ای به صورت سه بعدی خبر دادند.

به این ترتیب قرار است این قابلیت تا آخر سال ۲۰۱۰ به این کنسول بازی اضافه شود. شرکت بزرگ Nintendo هم در نمایشگاه امسال دستگاه جدید قابل حملی را برای بازی های رایانه ای معرفی کرد. شرکتی که بازی محبوب سوپرماریو را به دنیا ارائه کرد، حالا نشان می دهد که چگونه می توانید بازی های سه بعدی را در جیب تان به همراه داشته باشید. این دستگاه با نام DS۳ معرفی شده و امکان انجام بازی های رایانه ای سه بعدی را بدون نیاز به عینک به کاربرانش می دهد. این محصول مجهز به فناوری Parallax Barrier است که باعث می شود کاربران برای تماشای افکت سه بعدی نیازی به استفاده از عینک ویژه نداشته باشند. DS۳همچنین دارای دو نمایشگر لمسی با دوربین های دوقلو در بدنه بیرونی دستگاه است که امکان عکاسی به صورت سه بعدی را هم به کاربرانش می دهد. نمایشگر بالا ۵/۳ اینچ است و در کنار آن یک تنظیم وجود دارد که به وسیله آن امکان سه بعدی تنظیم می شود. برای مثال عمق تصاویر با توجه به فاصله صورت کاربر از نمایشگر تنظیم می شود.

یا این که می توان به طور کل گزینه سه بعدی را خاموش کرد. امکان دیدن فیلم های سینمایی سه بعدی نیز بر روی این نمایشگر وجود دارد. نمایشگر پایین یک نمایشگر لمسی دو بعدی است. درNintendo جدید حس گر حرکتی هم تعبیه شده است. DS۳همچنین دارای دارای قابلیت Wi Fi برای ارتباط شبکه ای است. نکته جالب دیگر در مورد DS۳ در دوربین های آن است که در آن دوربینی با لنز دوگانه به کار رفته که امکان تصویربرداری سه بعدی را به آن می دهد. نسخه جدید قادر است که تمام بازی های نسخه قبلیNintendo DS را اجرا کند. در نمایشگاه و هنگام معرفی رسمی، کاربران مختلفی با DS۳ کار کردند. مانند فیلم های سینمایی سه بعدی، مشاهده تصاویر سه بعدی در بازی ها نیز برای بعضی افراد باعث خستگی سریع چشم و ناراحتی می شود و برای بسیاری دیگر هم کاملا جالب و راحت است. Nintendo در مورد قیمت و تاریخ ارائه DS۳ به بازار هنوز خبری اعلام نکرده است. بنابراین احتمالا امسال نباید منتظر آن باشیم. اما قیمت پیش بینی شده چیزی بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ دلار است.

● بازی های جدید

بسیاری از کاربران بازی های رایانه ای همیشه به دنبال محصولات جدید در این بازار هستند. به این ترتیب شرکت های بزرگ تولیدکننده بازی مانند EA نسخه های جدیدی از بازی های نرم افزاری را در نمایشگاه امسال رونمایی کردند. در این نمایشگاه EA نسخه های جدیدی از بازی های پرطرفداری مانند Need for Speed و The Sims را معرفی و رونمایی کرده است. این شرکت همچنین بازی جدیدی را به نام Crysis ۳ در این نمایشگاه رونمایی کرده که برای بازی در کنسول های PS۳، Xbox ۳۶۰ و رایانه های شخصی مناسب است. این بازی که نسخه قدیمی آن سال ۲۰۰۴ رونمایی شده بود، به صورت سه بعدی است و تا پایان سال ۲۰۱۰ به بازارهای جهانی عرضه شود.

در این میان بازی که در نمایشگاه E۳ امسال بیشترین توجه بازدیدکنندگان را به خودش جلب کرده بود، بازی «مایکل جکسون» بود. این بازی را شرکت Ubisoft طراحی و تولید کرده است. به این ترتیب بازیکنان می توانند در این بازی با روح مایکل جکسون بازی کرده و یک بازی جالب و هیجان انگیز مبتنی بر موسیقی را تجربه کنند. آن ها در واقع با انجام این بازی می توانند خودشان را به جای مایکل جکسون بگذارند. این بازی با همکاری خانواده جکسون طراحی و تولید شده و برای بازی با کنسول های Wii و DS شرکت Nintendo، PSP و PS۳ شرکت Sony و Xbox ۳۶۰ شرکت Microsoft سازگار است.

● حرف آخر

صنعت بازی های ویدیویی و رایانه ای هر روز بیش از پیش رونق پیدا می کند. این بازی ها به بخشی از زندگی مردم تبدیل شده اند. اکنون دیگر این بازی ها تنها به کودکان اختصاص ندارند. مدت زمان زیادی است که سازنده های بازی ها بزرگسالان را نیز هدف بازاریابی خود قرار داده اند و در این کار موفقیت قابل توجهی نیز داشته اند. هم اکنون میانگین سنی کاربران بازی های ویدیویی و کامپیوتری ۳۵ سال است. امروزه این صنعت حتی برای مسن تر ها نیز بازی می سازد. بازی های کامپیوتری بزرگتر ها را سرگرم می کنند و به آنها کمک می کنند حافظه خود را بیشتر به کار گیرند تا دچار بیماری های فراموشی نشوند. علاوه بر استفاده عمومی، سازنده های نرم افزارهای بازی، سیستم های شبیه سازی برای مصارف آموزشی طراحی کرده اند که کاربرد روزافزونی دارند، از جمله از این سیستم ها در آموزش نیروی پلیس، ارتش و خلبانان استفاده می شود.

سرمایه گذاری در صنعت بازی های ویدیویی و رایانه ای رو به رشد بوده و شرکت های بسیاری در سراسر جهان در تولید سخت افزار و نرم افزار بازی ها فعالیت می کنند. استقبال خوب ۴۵هزار نفری طرفداران بازی های رایانه ای از نمایشگاه E۳ امسال نیز بازتابی از رشد و سرزندگی این صنعت است. کشورمان نیز نخستین جشنواره بین المللی بازی های رایانه ای را تابستان سال جاری در تهران برگزار می کند. دکتر بهروز مینایی مدیر عامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای می گوید: با توجه به افزایش کمی و کیفی تولیدات داخلی و نیز جایگاه بین المللی ایران در عرصه بازی های رایانه ای و همچنین با هدف شناخت و حمایت از ظرفیت و استعدادهای موجود این صنعت در کشور، نخستین جشنواره و نمایشگاه بین المللی بازی های رایانه ای تابستان امسال در شهر تهران برگزار می شود.

وی با اشاره به رشد روز افزون این هنر صنعت در میان جوانان نخبه کشور، بر ضرورت برگزاری چنین رویدادی تاکید کرد. این رویداد بزرگ فرهنگی برای نخستین بار در دو بخش نمایشگاه و جشنواره برگزار می شود. جشنواره بازی های رایانه ای در دو بخش اصلی و جنبی برگزار می شود. بخش اصلی با عنوان "مسابقه بازی های رایانه ایرانی" شامل چهار گروه بازی های بزرگ، بازی های آنلاین، بازی های موبایل و بازی های کوچک (indie) و بخش جنبی شامل مسابقه طراحی کاراکتر، مسابقه بازی نامه نویسی، مسابقه بازی های تغییریافته (mod) و مسابقه بازی های فلش است که به آثار برگزیده جوایز نفیسی اهدا می شود. به گفته دکتر مینایی در کنار این جشنواره، نمایشگاه بین المللی بازی های رایانه ای نیز در شش بخش شامل تولیدات، فناوری ها، خانواده، بازی و سرگرمی، کارگاه های تخصصی و مسابقات برپا می شود.
        
    
    
            نویسنده: میثم لطفی     
            ماهنامه تحلیلگران عصر اطلاعات ( www.infoage.ir )
1389/6/11

خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
5.5/10 (تعداد آرا 464 نفر )